Strani vozači izvan BiH poštuju zakon, dok u BiH krše zabrane jer nema sankcija

Nije poznato koliko Bosna i Hercegovina godišnje izgubi novca zbog nemogućnosti procesuiranja i sankcioniranja osoba koje upravljaju automobilima stranih registarskih oznaka prilikom činjenja saobraćajnih prekršaja.

“Procesuiranja i sankcioniranja osoba koje upravljaju vozilima stranih registarskih oznaka evidentiranih u činjenju prekršaja stacioniranim radarima kao i stranih državljana za koje se dođe do saznanja da su upravljali vozilom u vrijeme činjenja prekršaja, prvashodnozahtjeva izmjenu postojećih i donošenje određenih zakonskih propisa kojima bi se uredila spomenuta oblast, te bi podrazumijevala i učešće svih policijskih agencija u BiH, prvoshodno zbog činjenice da sistem naplate novčanih kaznih po učinjenim prekršajima  vozilima s inostranim registarskim oznakama još nije povezan sa Graničnom policijom BiH, koja trenutno nema ovlaštenja da naplaćuje kazne za saobraćajne prekršaje, pri izlasku takvih vozila iz BiH”, rekli su za Radiosarajevo.ba iz Ministarstva za unutrašnje poslova Kantona Sarajevo.

Kako su naveli iz MUP-a, prilikom sankcioniranja počinioca prekršaja koji nema prebivalište u BiH, a postoji sumnja da može pobjeći kako bi izbjegao odgovornost za prekršaj, policijski službenik saopćava osobi počinjeni prekršaj i kaznu koja je predviđena za taj prekršaj.
Ukoliko počinilac prihvata odgovornost za prekršaj koji mu se stavlja na teret, izdaje mu se prekršajni nalog koji je dužan uplatiti odmah. Ako ne prihvata odgovornost za počinjeni prekršaj ili odbije da odmah uplati izrečenu kaznu, smatrat će se da je okrivljeni podnio zahtjev za sudsko rješavanje i tada predstavnik ovlaštenog organa može okrivljenog odmah izvesti pred nadležni sud. Ako nije moguće okrivljenog odmah izvesti pred sud, predstavnik ovlaštenog organa može poduzeti one radnje kojima bi se osiguralo njegovo pojavljivanje – prisustvo pred sudom tj. da okrivljeni preda svoj pasoš ili drugi identifikacioni dokument do pojavljivanja na sudu, ali ne duže od 24 sata. To se radi u slučaju ukoliko okrivljeni želi da napusti BiH i kada postoji sumnja da okrivljeni može pobjeći kako bi izbjeglo odgovornost za počinjeni prekršaj.

Uz prekršajni nalog ili zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka sudu će biti predat pasoš ili drugi identifikacioni dokument. Sve navedeno je regulirano članom 17, 60. i 61. Zakon o prekršajima FBiH.

Kada stacionarni radarski sistem MUP-a Kantona Sarajevo dokumentuje prekršaj počinjen vozilom koje ima inostrane registarske oznake, policijski službenici MUP-a Kantona Sarajevo, prilikom redovnog rada na terenu, dužni su prilikom kontrole vozila sa inostranim registarskim oznakama izvršiti potrebne provjere putem PDA uređaja ili na drugi način kako bi utvrdili postojanje prekršaja.

Nakon toga, ukoliko se utvrdi postojanje prekršaja, počinilac prekršaja bude sankcionisan u skladu sa Zakonom o prekršajima i Zakonom o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH.

MUP ZDK-a bh. pionir u kreiranju baze prekršioca
MUP Zeničko-dobojskog kantona među prvima je u BiH počeo koristiti elektronsku internu bazu podataka u kojoj su uneseni podaci koje su počinili vozači koji su upravljali vozilima sa stranim registarskim tablicama registrovani na stacionarnim radarima. Prilikom radarske kontrole se provjeravaju svi ti podaci koji se ažuriraju svaka 24 sata.
“U ZDK smo riješili problem sankcioniranja vozača sa stranim registarskim oznakama. Zabilježili smo hiljade napravljenih prekršaja i popravili smo situaciju u finansijskom pogledu”, rekla je za naš portal glasnogovornica MUP-a ZDK Aldina Ahmić.

Kako je navela Ahmić, iz MUP-a ZDK su slali inicijative na adrese državnih institucija u namjeri da iniciraju rješavanje problema sa kažnjavanjem vozača stranih registarskih oznaka, tražeći čak da se donese odluka da vozači koji naprave prekršaj ne mogu napustiti BiH dok ne plate kaznu.

“Smatramo da svi vozači moraju biti ravnopravni. Ukoliko je dužan vozač iz BiH platiti kaznu za prekršaj, moraju i ostali vozači. Prema bazi podataka utvrdili smo da uglavnom duplo više prekršaja brzine od naših vozača prave vozači sa stranim registarskim oznakama. Izvan BiH poštuju zakon, a u BiH divljaju jer znaju da ne postoji zakon koji će ih sankcionirati”, dodala je Ahmić.
Na području ZDK, radarski sistemi su tokom prvog polugodišta 2017. godine evidentirali ukupno 13.210 prekršaja koje su napravili vozači vozila stranih registarskih tablica, čija je moguća naplativost 967.800 KM.

Stacionarni radari na lokacijama Donja Vraca Zenica, Šije Tešanj i Misurići Maglaj su ukupno evidentirali 10.394 prekršaja koja su počinili vozači koji su upravljali vozilima stranih registarskih tablica i ukupna moguća naplativost ovih prekršaja je 740.210 KM.

Mobilni radari, koji su bili postavljeni na područjima policijskih uprava, odnosno stanica, evidentirali su ukupno 2.816 prekršaja koje su počinili vozači vozila sa stranim registarskim tablicama i moguća naplativost ovih prekršaja je 227.590 KM.

“Ovakva statistika, koja se ne mijenja iz godine u godinu, je upravo i inicirala ozbiljniju reakciju ove Uprave policije na iznalaženju jednog sistemskog rješenja u postupanju, kada je riječ o dokumentiranju ovih prekršaja, kao i sankcioniranje počinilaca prekršaja, u ovom slučaju stranaca. U tom smislu su upućene razne inicijative državnim i drugim institucijama, te predlagani sastanci”, naveli su iz MUP-a ZDK.
“Ovi podaci pokazuju da ti vozači u velikoj mjeri ne poštuju saobraćajne propise, što na prvom mjestu povećava rizike za njihovu sigurnost, a naravno i sigurnost drugih učesnika u saobraćaju”, dodali su.

U RS-u i FBiH različite evidencije, neki MUP-ovi bez adekvatnih uređaja
I MUP Srednjobosanskog kantona ima istu bazu podataka na nivou svog kantona, potvrdio nam je glasnogovornik ove institucije Hasan Hodžić, te je naveo da su i iz ovog MUP-a slali inicijative da se ovakva baza podataka usvoji u federalnom MUP-u, pa i na nivou države.

Samo u augustu strancima u SBK su izdata ukupno 134 prekršajna naloga, od čega je naplaćeno 112, dok počinioci prekršaja do danas nisu platili 22 prekršajna naloga.

U finansijskom smislu, izdato je naloga u vrijednosti od 5.900 KM, a neplaćeno je u iznosu od 4.690 KM, što u procentima iznosi 80 posto.

PDA uređaj posjeduju i u MUP-u Unsko-sanskog kantona te je taj uređaj, koji košta oko 1.800 KM, za nekoliko sati je otplatio sam sebe, rekla nam je glasnogovornica MUP-a USK-a Snežana Galić.

U MUP-u Hercegovačko-neretvanskog kantona situacija je drukčija. Ne posjeduju PDA uređaj niti imaju mogućnosti i ovlasti za sankcioniranje vozača koji načine prekršaje brzine upravljajući automobilom stranih registarskih oznaka.

“Ukoliko vozač automobila stranih registarskih oznaka napravi teži saobraćajni prekršaj, odmah se ide kod sudije za prekršaje. To je jedino što možemo”, rekao nam je glasnogovornik MUP-a HNK Ljudevit Marić.
Da sami nabave PDA uređaj nije moguće, jer računom ovog MUP-a upravlja Vlada HNK.

U Policijskoj upravi Istočno Sarajevo posjeduju IPAC uređaje, a evidencija o počinjenim prekršajima evidentiranim stacioniranim radarskim sistemima nalazi se u sistemu STARS.

“Uvidom u evidenciju STARS na teritoriji PU Istočno Sarajevo provjereno je 1.335 vozila inostranih registarskih oznaka i sankcionirano 43, u periodu od 1. januara do 31. augusta ove godine”, navela je za naš portal glasnogovornica PU Istočno Sarajevo Vesna Stokanović.
Granična policija bez mogućnosti sankcioniranja prekršioca
Granična policija BiH u skladu sa Zakonom o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BIH nije organ nadležan za sankcioniranje prekršaja iz oblasti sigurnosti saobraćaja, rekli su nam iz ove policijske agencije.
“U slučajevima kada nadležni organi za kontrolu i reguliranje saobraćaja na putevima u BiH vozačima sa inostranom vozačkom dozvolom izreknu zabranu upravljanja vozilom o tome, između ostalih, obavještavaju i Graničnu policiju BiH. Ukoliko se prilikom graničnih provjera utvrdi da osoba koja ima izrečenu mjeru zabrane korištenja inostrane vozačke dozvole na teritoriji BiH upravlja motornim vozilom i time krši mjeru, Granična policija BiH u skladu sa svojim nadležnostima obavještava organ koji je izrekao mjeru u cilju poduzimanja daljnjih mjera iz njegove nadležnosti”, naveli su za naš portal iz GP BiH.

Kako su naveli i u hitnim slučajevima Granična policija BiH može zadržati vozača – počinioca prekršaja, kao i vozilo na graničnom prijelazu do dolaska pripadnika ministarstava za unutrašnje poslove nadležnih za kontrolu i reguliranje saobraćaja.

Također, pripadnici Granične policije BiH kolege iz MUP-ova informiraju o počinjenom prekršaju na području graničnog prijelaza i u tom slučaju zadržavaju vozača i vozilo do dolaska službenika i njihovog daljnjeg procesuiranja osobe.

(Radiosarajevo.ba)