BiH na začelju regije: Najmanji broj turista po glavi stanovnika

Iako BiH u posljednjih nekoliko godina bilježi povećan priliv turista, naša zemlja zaostaje u ovoj oblasti za zemljama regije. 

Zemlje regije bilježe jednak, ako ne i veći, procenat rasta broja turista tako da je turistički bum u našoj zemlji u većoj mjeri posljedica prelivanja trendova u regiji i Evropi, a ne strateškog pristupa i rada državnih, entitetskih i kantonalnih institucija.

Prvi na liniji “borbe“ za privlačenje turista su turističke agencije u BiH čiji direktori i zaposlenici širom svijeta obilaze sajmove, dogovaraju poslove i u našu zemlju dovode grupe turista.

Zakon, strategija i ponuda

Potpredsjednik Udruženja turističkih agencija BiH (UTABiH) Samer Rešidat u razgovoru za Faktor istaknuo je da prije svega “u FBiH nema Zakona o turizmu FBiH, a naravno ni Strategije razvoja turizma“.

– Turizam u BiH ne postoji na nivou države, njegova nadležnost je podijeljena na entitete tako da dva ministarstva iz FBiH i RS-a bi trebali da naprave zajedničku strategiju i plan nastupa prema vani. Ono što ja mislim da je jedan od glavnih razloga, a to je nedostatak sadržaja počevši od Sarajeva, Mostara, Međugorja itd. Prije rata Sarajevo je bila tranzitna destinacija gdje su se ljudi zadržavali 2 do 3 dana na svom putovanju do mora ili drugim zemljama Evropske unije. Međutim, danas u Sarajevu vi se ne možete pohvaliti sa nekim sadržajem. Svaki turista za 24 sata obiđe sve ono što treba da vidi u Sarajevu tako da bi se prvo trebalo poraditi na tome da se obogati turistička ponuda – rekao je Rešidat.

Ističe i trend dolaska kineskih turista u Evropu te navodi da je za nas interesantno to da je Vladimir Perić Valter izuzetno popularna figura u Kini, te da to treba iskoristiti.

– Nažalost ti kineski turisti borave u Srbiji, dođu na jedan dan ovdje, vide i vrate se. Mi trebamo potencirati ono što Sarajevo ima, i to segmentirati po periodima. Šta je to ponuda ljeti, šta u proljeće i šta zimi. Navest ću primjer planine Bjelašnica. Bez obzira koliko ona nama izgledala siromašno u smislu turističke ponude, nepostojanja smještajnih objekata, noćnog života, sve one ponude što turisti skijaši koji dolaze zimi žele da vide, to je ipak olimpijska planina. Mi trebamo reći ljudima da se oko Sarajeva nalaze četiri olimpijske planine, da je Sarajevo grad koji je prije 30 godina bio domaćin Zimskih olimpijskih igara. To su neki proizvodi koji bi trebali da se oforme u Sarajevu i BiH i sa tim programima da se krene dalje – stav je Rešidata.

Da bi se to ostvarilo, mora se usvojiti Zakon o turizmu FBiH, mora se znati ko su licencirani vodiči koji znaju šta pričaju i urediti niz drugih oblasti.

– Svjedoci smo da je za Novu godinu u Sarajevu bio veliki broj turista samo na osnovu jedne pozitivne vijesti. Zamislite da je sad 10-ak takvih vijesti godišnje, ja vam garantujem da bi Sarajevo bio centar regije i da bi se povećao broj turista za 20-ak posto minimalno. Navest ću vam primjer Slovenije gdje su se ljudi bazirali na ekološki turizam. Oni su se prezentirali kao ekološki osvještena nacija. Ljubljana koja je bila turistički neatraktivna ima toliku turističku ekspanziju da ima hotele popunjene tokom 12 mjeseci, oni nemaju nisku i visoku sezonu, pogotovo sada kada su upakovali da je Melanija porijeklom iz Slovenije. To je još jedan dodatni benefit jer ljudi jednostavno žele da dođu na neko mjesto koje se veže uz neki historijski događaj i priču. Mi u Sarajevu toga imamo, samo ne znamo ili ne želimo to da upakujemo i prezentiramo svijetu. Slovenci su samo iskoristili svoje prirodne resurse, što im je od Boga dato – kazao je Rešidat.

Šta turisti žele

S obzirom na to da Federacija BiH kao dio naše zemlje koji posjeti većina turista nema Zakon o turizmu na entitetskom nivou, a strateškim pristupom ovoj oblasti nisu zadovoljni ni turistički radnici a ni samo ministarstvo, postavlja se pitanje otkud onda i ovoliki broj turista u našoj zemlji.

Odgovor daje Zijad Jusufović, predsjednik Udruženja turističkih vodiča Kantona Sarajevo, koji u razgovoru za Faktor pojašnjava da je Balkan postao unikatan jer ima svoje “čudne priče, i jer su ljudima dosadile standardne destinacije u kojima je sve lijepo, sve super“.

– O Balkanu se svašta priča, a onda oni dođu ovdje i shvate da su stvari malo drugačije. Najbolja promocija BiH su turisti koji nas posjete i iznenade se gostoprimstvom i onda u svojim kafanam, firmama i kućama pričaju o toj čudnoj regiji Balkana. Već sljedeće godine, dođu nam i njihovi prijatelji u turističku posjetu tako da se to širi – kazao je Jusufović.

Ističe da ono šta “mi možemo uraditi, to je da prema strancima trebamo biti pošteniji i iskreniji“.

– Mi ne trebamo praviti čuda, jer turisti su se već nagledali čuda, zgrada, vila i slično. Oni hoće da čuju ljudsku priču, da dožive nešto normalno ili razgovaraju sa ljudima. Ono što sistemski moramo uraditi je da imamo zakon da taj stranac bude siguran ovdje, da ga vodi normalan vodič, da je prijavljen normalno u hotel, da se može pouzdati u policajca. Nažalost, turiste u BiH više poštuju obični ljudi u kafani i ulici nego turistički radnici koji bi trebali da mu olakšaju boravak. U BiH je potrebno izvršiti jednu veliku analizu stanja u ovoj oblasti da bi onda mogli planirati nešto u turizmu narednih 10 godina i da bi znali kako stvari stoje i kamo trebaju ići – kazao je Jusufović.

Uvođenje reda u ovoj oblasti čeka i usvajanje Zakona o turizmu FBiH koji ministrica turizma Edita Đapo još uvijek nije “progurala“ kroz Parlament FBiH. Imajući u vidu protivljenje zakonskim izmjenama koje je ona planirala, a o čemu je Faktor već pisao u članku “Sporni Zakon o turizmu: Ministrica Đapo pod utjecajem lobija iz Međugorja?“, sve su šanse da ćemo i dalje biti bez prijeko potrebnog zakona.

(Faktor.ba)