Koliko smiju biti stare gume kada ih se kupuje kao nove?

Koliko smiju biti stare gume kada ih se kupuje kao nove?

Svi vozači moraju biti upoznati s time koliko je važna njihova uloga u održavanju za gume te s odlukom zašto gume treba zamijeniti te kako skladištiti.

Neki vozači ne žele kupiti gume koje su proizvedene prije godinu ili dvije. Kao razlog navode da su takve gume prestare za upotrebu.

Međutim činjenica je da nema poznatih naučnih, odnosno tehničkih podataka na temelju kojih bi se utvrdila ili odredila specifična maksimalna starosna granica za nove nekorištene gume za putnička i laka teretna vozila. Pritom je naravno važan uslovt da je automobilska guma u vrijeme skladištenja bila u odgovarajućim uvjetima.

Na sporno pitanje o trajnosti automobilskih guma reagirali su i stručni gumarski časopisi, nacionalna udruženja distributera, odnosno vulkanizera u najvećim evropskim zemljama i proizvođači automobilskih guma. Svi oni upozoravaju da automobilske gume nisu pokvarljiva roba – njihovim je odgovorima zajedničko to da baš svi ističu izuzetnu važnost uslova u kojima se čuvaju automobilske gume i načela održavanja guma.

Mnogi potrošači međutim osim stručnih preporuka žele naći odgovor i u raznim nacionalnim zakonima, uzancama, odnosno drugim službenim dokumentima gdje traže preporuke o krajnjem roku od datuma proizvodnje u kojemu automobilska guma mora biti prodana. U nastavku vam predstavljamo nekoliko najčešćih i najviše primijenjenih preporuka različitih udruga.

Mišljenje svjetske strukovne udruge

Svjetsko udruženje proizvođača autoguma i naplataka (European Tyre and Rim Technical Organization, ETRTO) u svojoj službenoj publikaciji navodi preporuke o čuvanju guma, zračnica i štitnika. Dokument doduše nema zakonsku vrijednost, ali u praksi možemo bez poteškoća uvažavati njegove upute.

Preporuke ne definišu krajnji rok u kojem guma mora biti prodana, ali govori o pravilnom čuvanju guma da one zadrže svoja svojstva. Pravilno čuvanje između ostaloga osigurava zaštitu od visoke temperature, odnosno od prevelikih promjena temperature, vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja i agresivnih kemikalija. Slične upute možete naći i u tehničkim uputama jamstvenog lista.

Vremensku određenost krajnjega roka do kojega se gume smatraju novima (ako se pravilno skladište) i kao takve mogu se prodavati možete na primjer naći u uzancama BS AU 50 iz Velike Britanije. Tamo se navodi da guma može biti stara šest godina, a njihovo nacionalno udruženje distributera autoguma NTDA govori o pet godina od dana proizvodnje. Savez njemačke gumarske industrije, Savez industrije autoguma i Udruženje vulkanizera Njemačke navode da su autogume nove u dobi do pet godina. 

Pravilno spremljene autogume zadržavaju dakle svoje prvobitne značajke. Treba međutim upozoriti da se neke značajke gume tokom upotrebe mijenjaju zbog sporog, ali stalnog habanja, odnosno smanjivanja dubine utora u dezenu gaznoga sloja. Neke se značajke s vremenom pogoršavaju, a druge poboljšavaju. Na primjer: otpor na akvaplaning i otpor na habanje na mokroj cesti uglavnom se smanjuju, a upravljivost na suvoj površini i stepen istrošenosti optimiziraju. Vozači će po zdravoj procjeni prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost guma na svom vozilu.