Kada je potrebno mijenjati ležajeve?
Znamo da je točak jedan od najvećih izuma u istoriji čovječanstva. Praljudi su vjerovatno vidjeli kotrljajući kamen te shvatili da bi nešto takvo mogli dobro iskoristiti.
Ali, od tih praistorijskih dana do modernih točkova kakve i danas poznajemo prošlo je mnogo, mnogo vremena, baš kao u bajkama “jednom davno…”.
Naime, s vremenom točak ne samo da je postao moderniji već se i okretao sve brže i brže. Stoga je trebalo pronaći način da se uz malo trenja taj točak vrti što duže. Upravo ovdje u priču ulazi ležaj te postaje nezamjenjiv dio.
Danas je većina ležajeva jednodijelna dvostazna jer ne zahtijevaju neko posebno održavanje i imaju mnogo duži životni vijek. Oni su izrađeni tako da su potpuno zatvoreni pa mazivo ne može izaći van te iz tog razloga nema dodira s vazduhom i ne mijenja hemijska svojstva tako lako. Druga vrsta ležajeva nazivaju se konusni ležajevi te oni nisu zatvoreni i mazivo se kod njih može mijenjati i tako produživati njihov vijek trajanja.
Ležaj točka zapravo je samo središte svakog točka te mu je zadaća da omogući svakom točku da se posebno vrti i važan je dio kada se radi o upravljanju, ali i sigurnosti vozila. On utiče i na performanse svakog vozila, na potrošnju goriva, aktivaciju ABS-a, kočenje. Svaki ležaj na sebi ima brtvu i senzore. Ležaj zapravo svo ono opterećenje na točak izvana prenosi na osovinu i vratilo.
Kako znati da su ležajevi dotrajali, pitate se. Kada počnete čuti šum prilikom vožnje na način da se čuje u krivinama, ali u jednom da pa u drugom ne i tako redom, siguran je znak da je neki od ležajeva pri kraju. Mnogo toga zavisi i od osovine po kojoj se taj ležaj vrti, odnosno o tome u kakvom je ona stanju. Kao što smo već naveli, zavisno od toga kakav ležaj vaše vozilo ima, konusni se da dodatno namazati mašću i vratiti natrag, dok se oni dvostazni moraju posve zamijeniti. Želite li produžiti životni vijek ležaja potrebno je redovno balansirati točkove te centričnost vješanja, a kod konusnih i redovno mijenjati ulje.
Ležajevi se u svom životnom vijeku okrenu milionima puta oko svoje ose. Pri tome podnose veoma visoke temperature i naprezanja. Upravo zbog toga je od izuzetne važnosti da su dobro podmazani te baš zato se danas izrađuju moderni ležajevi koji su tvornički podmazani i zabrtvljeni kako bi vanjski uticaj imao što manje prilike da utiče na njih.
Kako bilo, treba uvijek imati na umu da svaki ležaj ima svoj vijek trajanja. Ovo je činjenica koju nikako ne smijemo zaboraviti kao ni čudne zvukove koji nam dolaze iz točka. Naime, jedan od mogućih scenarija kod potpunog zatajenja ležaja jeste i da se točak zablokira, što, već i sami možete pogoditi, za posljedicu može imati najgore moguće stvari za vrijeme vožnje, saobraćajnu nezgodu u kojoj možete stradati i vi i vaši suvozači i nevini ljudi na putu. Zato je dobro pitanje za kraj – koliko je staro vozilo i kada ste zadnji put rekli svom automehaničaru da provjeri ležajeve?