U BiH tokom 2020. godine kupljeno 150 službenih putničkih automobila
Institucije i javna preduzeća u Bosni i Hercegovini su 2020. godine, tokom krize uzrokovane pandemijom koronavirusa, potrošile gotovo pet miliona maraka za kupovinu 150 službenih putničkih vozila, pokazuju podaci Baze službenih automobila.
Tokom 2020. godine objavljeno je 366 tendera za nabavku 876 vozila svih vrsta za javna preduzeća i državna tijela procijenjene vrijednosti veće od 44 miliona maraka, pokazuju podaci koje prikuplja Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH). Ukupna vrijednost svih završenih tendera je gotovo 22 miliona KM.
To je dvostruko manje nego 2019. godine. U prošloj godini institucije i javne kompanije raspisale su manje tendera nego ranijih godina ali je vrijednost najluksuznijih putničkih službenih automobila ostala slična.
Tenderima je u 2020. godini nabavljeno ukupno 478 vozila svih vrsta – putničkih, teretnih, poljoprivrednih, autobusa, vozila hitne pomoći, vatrogasnih i policijskih vozila. Prosječna vrijednost vozila je viša od 46.000 KM.
Prosječna cijena 150 putničkih vozila nešto je smanjena u odnosu na godinu prije i za 2020. je iznosila više od 33.000 KM. U zbir od 150 putničkih vozila nije uračunato 50 automobila kupljenih za ratne vojne invalide u Federaciji.
Najskuplje putničko vozilo u 2020. godini kupila je Agencija za osiguranje Republike Srpske po cijeni od 114.957 KM bez PDV-a, a posao je zaključen sa kompanijom “Audi centar Banja Luka” koji je ujedno i jedini ponuđač.
Iz Agencije za osiguranje nisu odgovorili na upit BIRN-a BiH koji automobil su kupili.
Tražene dimenzije vozila bile su u rasponu od tek po dva centimetra zbog čega je ova nabavka označena u Bazi službenih automobila. Novinari BIRN-a BiH koji prate nabavke automobila izdvajaju tendere koji prema ranijim mišljenjima Ureda za razmatranje žalbi, koje se odnose na tendere, i izvještajima revizora mogu ograničiti konkurenciju.
Osim automobila Agencije, četiri od pet najskupljih automobila tokom 2020. godine nabavljeno je nakon početka pandemije.
Problem jednog ponuđača nastavljen i u 2020. godini
Najveći broj izdvojenih tendera tokom 2020. godine bio je zbog usko postavljenih specifikacija. Stručnjaci za javne nabavke godinama upozoravaju da usko postavljanje specifikacija može ograničiti konkurenciju. Podaci Baze službenih automobila pokazuju da se na gotovo polovinu svih tendera tokom 2020. godine javio samo po jedan ponuđač.
Aleksandar Draganić, stručnjak za javne nabavke, vidi “kartelsko ponašanje” autokuća odnosno zastupnika pojedinih autoproizvođača u BiH.
“Dok god oni imaju tendenciju da se dogovaraju, teško da koji mehanizam može efikasno i efektivno zaustaviti postojeće negativne prakse”, kaže Draganić, koordinator za istraživanja i razvoj politika iz Agencije za razvoj preduzeća Eda.
Najviše tendera tokom 2020. godine dobila je firma “Guma M” Mostar – 20 tendera ukupne vrijednosti veće od 1,2 miliona KM. U šest nabavki “Guma M” bila je jedini ponuđač. Za BIRN BiH iz kompanije “Guma M” Mostar kazali su da su firma sa 220 zaposlenih te kako prodaju oko 2.000 vozila godišnje.
“Samo osam posto prihoda nam je država”, rekli su iz ove kompanije nakon upita o uskim specifikacijama i tenderima u kojima su jedini ponuđač.
Kompanija “MRM Export Import” i njihova podružnica u Mostaru imaju ukupno 19 sklopljenih ugovora u 2020. godini, a od tog broja u najmanje 13 ugovora ili 72 posto slučajeva pojavljuju se kao jedini ponuđač. Ukupna vrijednost poslova ove kompanije je oko tri miliona KM.
Iz kompanije “MRM Export Import” nisu odgovorili na upite BIRN-a BiH.
Ovoj kompaniji dodijeljen je navrijedniji pojedinačni tender protekle godine. Granična policija je 28 automobila platila 1,8 miliona maraka.
Manje tendera, njih 13, dodijeljeno je kompaniji “Lada auto” Banja Luka, ali je vrijednost nabavki iznosila 2,4 miliona KM. U najmanje osam slučajeva od ukupno 13 ugovora, oko 60 posto, kompanija “Lada auto” Banja Luka bila je jedini ponuđač.
Iz kompanije “Lada auto” Banja Luka nisu odgovorili na upit.
BIRN BiH je do sada prikupio i unio podatke o više od 11.000 vozila koje koriste sve institucije i javne kompanije na svim nivoima u Bosni i Hercegovini od kojih je više od 6.000 putničkih vozila. Prosječna cijena kupljenog službenog putničkog vozila u BiH je 42.000 KM.
Baza službenih automobila također sadrži podatke o više od 13 miliona maraka troškova na vozni park tokom 2020. godine. Većina je potrošena na gorivo, a ostakak najčešće na održavanje i servis te gume.
U RS-u ponovo kupovali najskuplja vozila
Drugo najskuplje vozilo tokom 2020. godine od 83.700 KM bez PDV-a nabavio je Ugostiteljski servis Vlade Republike Srpske, a posao je kao jedini ponuđač dobila kompanija “Autokomerc V.S.” Banja Luka. Traženi automobil je trebalo da ima kožnu ručicu mjenjača, hromirane detalje, bežično punjenje mobilnog telefona te felge od 19 inča.
Iz Ugostiteljskog servisa Vlade RS-a nisu odgovorili na upit BIRN-a BiH koje vozilo su kupili.
Vozilo koje je kupila Vlada Brčko distrikta po cijeni od 74.000 KM bez PDV-a treće je najskuplje službeno putničko vozilo kupljeno protekle godine. Automobil za potrebe policije je nabavljen od kompanije “Autorad” Pelagićevo.
U odgovoru BIRN-u BiH, Policija Brčko distrikta BiH potvrdila je kupovinu automobila Škoda Kodiaq Scout 2.
“Uvažavajući potrebe i specifičnosti poslova Policije navedena javna nabavka je bila opravdana, a provedena je zakonito i transparentno. Automobil čije performanse u određenim segmentima odgovaraju performansama znatno skupljih automobila koristi se u službene svrhe, a u skladu sa zakonom i utvrđenim nadležnostima Policije Brčko distrikta BiH”, odgovorili su za BIRN BiH.
Nešto jeftinije vozilo nabavio je Fond za zaštitu životne sredine i energetske efikasnosti Republike Srpske koje je koštalo 68.000 KM bez PDV-a, a kojeg je prodala kompanija “Autokomerc V.S.” Banja Luka.
Kako su iz Fonda rekli za BIRN BiH, nakon provedenog postupka javne nabave, nabavljeno je vozilo Škoda Superb.
Razlog kupovine bili su, kako je navedeno u odgovoru BIRN-u BiH, česti kvarovi automobila koji je bio osnovno sredstvo Fonda, a koji su rezultirali uvećanim troškovima usluga servisa.
“Nabavljeni će se automobili koristiti za obavljanje poslova i aktivnosti u nadležnosti Fonda”, kazali su iz Fonda za zaštitu životne sredine i energetske efikasnosti RS-a.
Svih pet najskupljih automobila tokom 2020. godine kupljeno je u tenderima sa samo po jednim ponuđačem. Najmanje 99 tendera od njih 366 u 2020. godini završeno je s isključivo jednim ponuđačem. Time je nastavljen višegodišnji trend nedostatka konkurencije pri nabavci službenih vozila. Tokom posljednje tri godine tokom kojih je BIRN BiH prikupljao detaljne podatke o nabavkama vozila, najmanje polovina tendera za kupovinu putničkih vozila imala je samo po jednog ponuđača.
Jedan od načina kako dolazi do prijave samo jedne kompanije je navođenje izričitih detalja u tenderu, objašnjava Aleksandar Draganić. Pojave poput samo jednog ponuđača ili uskih karakteristika u nabavkama vozila se mogu riješiti, smatra on.
Neko od najboljih rješenja, objašnjava Draganić, je kreiranje uniformisanog modela opisa predmeta nabavke, odnosno obaveznih karakteristika koje se zahtijevaju, koji bi propisala Agencija za javne nabavke za pojedine nabavke kao što su automobili, kancelarijski materijal, računari i slično.
“Time bi se spriječila mogućnost i ‘kreativnost’ u traženju međuosovinskog rastojanja u milimetrima ili zapremine prtljažnika u litrama, kao glavnih elemenata koje opredjeljuju željeno vozilo”, kaže Draganić.
Kada su Aerodromi Republike Srpske prošle godine raspisali tender za nabavku dva vozila za 65.000 KM, bilo im je važno da zapremina rezervoara bude između 48 i 52 litra. Dimenzije su morale da budu unutar četiri odnosno pet milimetara.
U Aerodromima Republike Srpske smatraju da karakteristike vozila nisu postavljene preusko.
“Nije nam jasno na osnovu čega zaključujete da su karakteristike traženih vozila postavljene preusko. Specifikaciju smo postavili prema našim potrebama i finansijskim mogućnostima, vodeći se opštim načelima iz člana 3. Zakona, a prije svega načelom efikasnog trošenja javnih sredstava, što ni na koji način nije uticalo ni na kvalitet same ponude, ni na ispunjavanje zahtjeva uz tenderske dokumentacije”, kažu iz Aerodroma RS-a.
Dodali su da je tender bio objavljen na internet stranicama Agencije za javne nabavke i stranici javnog preduzeća, zaključujući da to znači kako je tender bio dostupan najširoj konkurenciji. Iz ovog preduzeća nije odgovoreno koja su vozila kupljena, osim da je riječ o jednom putničkom i jednom polovnom terenskom vozilu za ophodnju piste i kretanja van puteva.
U konačnici je na tender ponudu poslala samo kompanija “Autokomerc V.S.” Banja Luka.
Iz ove javne kompanije objasnili su da su vozila nabavljena jer su trenutna stara i nepouzdana za duža putovanja. Iz Aerodroma RS-a kažu da se niti jedan od deset ponuđača koji su preuzeli dokumentaciju na nju nije žalio.
Draganić smatra da bi veći broj žalbi ponuđača doveo do bolje pripremljenih tenderskih specifikacija. Broj žalbi se smanjio u posljednjih nekoliko godina nakon što su uvedene skuplje takse ponuđačima na žalbe. Agencija za javne nabavke mogla bi doprinijeti većim monitoringom nabavki, smatra Draganić, kao što to već rade projekti nevladinih organizacija.
“Uvođenje inspekcijske funkcije u Agenciji za javne nabavke, prijedlog u novom Zakonu o javnim nabavkama na koji se čeka već tri godine, također”, kaže on.
Drugo rješenje ovakvih pojava koje predlaže Agencija za razvoj preduzeća Eda jeste centralizacija javnih nabavki.
“Sve vladine institucije koje nabavljaju određene nabavke provode centralizovane nabavke od strane Uprave za zajedničke poslove republičkih organa. Tu ne bi dolazilo do ‘kreativnosti’ jer se koriste uniformisani načini za nabavku roba, usluga i radova”, objašnjava Draganić i dodaje kako bi institucija koja bi provodila centralizovane nabavke bila predmet rigorozne kontrole, mnogo veće od uobičajne, a uposlenici bi bili stručnjaci za nabavke.
Na taj način bi se izbjegao slučaj kakav se prošle godine desio Centru za socijalni rad Gradačac. Ova institucija otišla je dalje od drugih kod navođenja detalja automobila pa je u nazivu tendera za kupovinu polovnog automobila napisao i tačan naziv željenog automobila – Škoda Yeti. Za kupovinu od “Autoservisa Omerdžić” izdvojeno je 18.000 KM bez PDV-a.
Iz Centra objašnjavaju kako su do sada uvijek dobijali vozila u donacijama jer je riječ o ustanovi socijalne zaštite, te da kadar kojim raspolažu nije obučen za javne nabavke.
“Svjesni smo da smo napravili grešku i ona je odmah ispravljena na E-nabavkama jer nam nije bila namjera da nekoga oštetimo ili preferiramo. Greška je napravljena zbog manjka poznavanja Zakona o javnim nabavkama, ali trudimo se da sve vodimo maksimalno uredno i neće nam se ponoviti ovakva greška”, naveli su iz Centra za socijalni rad Gradačac.
Navika kupovine dizel automobila
Najviše tendera prošle godine raspisano je za nabavku putničkih automobila. Vozila hitne pomoći odnosno saniteta nabavljena su kroz 17 tendera.
Vatrogasna vozila 2020. godine nabavljana su kroz 15 objavljenih tendera, a završeno je osam tendera ukupne vrijednosti veće od 1,3 miliona KM. Prosječna vrijednost jednog vatrogasnog vozila čija je kupovina realizovana iznosila je više od 164.000 KM.
Vlada Brčko distrikta kupila je za 395.000 KM vatrogasno vozilo što je ujedno bilo i najskuplje pojedinačno nabavljeno vozilo tokom 2020. godine. Konačna cijena vozila bila je za 54.000 KM veća od procijenjene.
Od dva ponuđača, izabrana je kompanija “SV Company” Laktaši.
Ova kompanija nalazi se među pet najuspješnijih na tenderima prošle godine. Pobijedila je na ukupno osam tendera vrijednosti veće od 800.000 KM.
U većini slučajeva institucije su nabavljale nova vozila. Tokom 2020. godine, od 366 objavljenih tendera njih 30 posto ili ukupno 109 je objavljeno zbog potražnje polovnih vozila.
Dizel je i dalje najpopularnija vrsta goriva jer se kao tražena karakteristika pojavljuje u 75 posto tendera.
Takvo vozilo nabavile su Ceste Federacije. Volkswagen Passat kupljen za 64.000 KM bez PDV-a od “MRM Export Import” iz Ljubuškog ima dizel motor zapremine 2.000 kubika.
Iz ove javne kompanije su objasnili da su vozilo kupili kako bi zamijenilo vozilo iz 2014. godine koje je amortizacijom otpisano 95 posto u odnosu na nabavnu vrijednost.
Tokom 2020. godine raspisan je samo jedan tender za električno putničko vozilo i niti jedan na hibridni pogon.