Vožnja “na leru” nije pametna ideja tokom zime

Nije rijedak običaj da vozači na našim prostorima pokušavaju da ušparaju koji decilitar goriva tako što će voziti na leru.

Međutim, ove navike ne daju željene rezultate tokom toplijih meseci u godini, dok su zimi čak i opasne.

Cijenimo da je u našim krajevima ručni mjenjač još uvek češća alternativa za mjenjačku kutiju. Zato ćemo se ovim najjedenostavnijim tipom mjenjača odmah i pozabaviti, mada isto važi i za automatski mjenjač. 

Kada je ručica mjenjača u neutralnom položaju, obrtni moment se ne prenosi na pogonske točkove, a automobil može po inerciji da jedri. 

Na taj način se zaista može uštediti nešto goriva, ali muke koje vas mogu snaći su značajno veće.

Pregrijavanje kočnica

Jedrenje donosi novi teret kočnom sistemu, posebno tokom dugometražnih spustova niz strmine. Problem se dodatno usložnjava ukoliko je automobil maksimalno opterećen teretom. 

U takvim situacijama nije nemoguće da dođe do pregrijavanja kočnica i sljedstvenog gubitka njihove zaustavne moći. 

Pregrijavanje kao posledica pretjeranog oslanjanja na kočnice nije isključeno ni tokom zime, odnosno pri veoma niskim temperaturama vazduha. Na taj način dolazi do produžavanja zaustavnog puta vozila, uz sve moguće znane posljedice.

Sankanje

Ukoliko podvozje automobila dotakne neočišćene snježne naslage na putu ili naleti na dionicu s ledom na kolovozu, što nije rijedak slučaj na zimskim drumovima, otklizavanje vozila može biti prirodan epilog. 

Istovremeno, lišeni smo pomoći elektronskih sistema stabilizacije vozila, posebno ako se krećemo malim brzinama. 

Ako je vozač ostavio mjenjač u neutralnoj poziciji, on je sebi uskratio mogućnost da se iz neprijatnog klizanja izvuče korišćenjem snage agregata. 

Dok se sjetimo i uopšte stignemo da “ubacimo u brzinu”, može biti kasno jer su u takvim situacijama i sekunde duge. Zamislite tu tragediju da se tako nešto dogodi u trenucima kada vam u susret dolazi šleper…

Gubitak kontrole

Vožnja kroz krivine u okolnostima u kojim niti djelić obrtnog momenta ne dobacuje do pogonskih točkova umije biti strahotna. 

Mogućnost vozila da u takvim okolnostima prati liniju zadatu preko upravljačkog sistema od strane vozača jeste ugrožena, posebno u zimskim uslovima. 

Sila inercije može nadvladati nad silom prijanjanja točkova za put. Još ako u tim trenucima točkovi dođu u dodir s poledicom ili ledom gubitak kontrole nad vozilom je skoro zagarantovan. 

U takvim okolnostima je važno što prije da se prebaci snaga na pogonske točkove kako bi se balans povratio što prije.

(AutoRepublika)