Mirnes Ajanović: Tuzla će biti slobodna, neće više biti privatizovan i zarobljen grad!
Mirnes Ajanović nakon dugogodišnjeg iskustva kao općinski vijećnik odlučio se kandidovati za poziciju gradonačelnika Tuzle. U intervjuu nam je dao odgovore na naših 11 zanimljivih pitanja.
- Zbog čega ste se odlučili za kandidatura za gradonačelnika Tuzle? Koji su Vaši motivi da se nađete na mjestu prvog čovjeka grada soli?
Tuzla je i moj grad, živim ovdje i radim godinama. Preko 20 godina sam djelovao u Gradskom vijeću Tuzla kao opozicioni vijećnik, kontinuirano ukazivajući i ispravljajući odluke vladajuće partije i njenog gradonačelnika, inicirajući hiljade prijedloga, boreći se protiv samovolje vlasti. U tom svom periodu u potpunosti sam se upoznao sa načinom funkcionisanja Grada, službi i odgovornosti prema građanima, te smatram to vrijednim iskustvom koje je potrebno osobi koja pretenduje na mjesto Gradonačelnika Tuzle. Tri mandata sam se borio u Parlamentu Federacije BiH, inicirajući i ustrajavajući na realizaciji brojnih zakonodavnih prijedloga od kojih bih istakao limitiranje advokatske tarife i borbe za povrat stanova borcima. Sve to je rezultat ustrajnog rada i vjere u bolju državu, bolji Grada, te ne namjeravam na tom putu stati. Za te rezultate sam se samostalno izborio, iza sebe nisam imao niti veliku stranku niti očeve, djedove, rođake, pa zbog toga znam sve sa čime se moje Tuzlanke i Tuzlaci moraju susretati, a vjerujem da oni zaslužuju imati Gradonačelnika koji ih razumije – čovjeka iz naroda, a ne nekoga nametnutog.
- Jedan od najvećih problema građana Tuzle je sve zagađeniji zrak. Postoji li rješenje ovog problema koji već sada ima alarmantnu ozbiljnost. Šta je po Vama rješenje ovog problema i da li je uopšte moguće da u narednom periodu građani Tuzle dišu čišći zrak bez brige da će im zdravlje biti ugroženo?
Problem predstavljaju individualna ložišta kojih je mnogo oko Grada Tuzla, a to je jasno jer ista gustina saobraćaja i rad TE Tuzla postoje i u ljetnom periodu te tada nema ogromnog zagađenja zraka. To sam i ranije isticao, a i u svom Planu djelovanja, pod tačkom 55., naveo sam pravo da je potrebno pristupiti ubraznju procesa toplifikacije urbanog dijela Grada i mjesnih zajednica uz tromjesečno podnošenje izvještaja za utrošena sredstva i realizaciju projekata. Kreditnim sredstvima se može ubrzati toplifikaciju grada kako bi se zaštitilo zdravlje građana i omogućili bolji uslovi života smanjenjem zagađenja. Kredit bi se vraćao iz sredstava za rad Termoelektrane Tuzla, koja iznose oko 5 miliona KM godišnje. Smatram da bi ove mjere uveliko pridonijele smanjenju zagađenja, koje je najevidentnije u zimskim periodima. Da se ne zaboravi, 2017. godine, u septembru, sam putem protesta natjerao bivšeg gradonačelnika i SDP na toplifikaciju cijelog grada do zida individualnih objekata bez plaćanja priključenja. Idemo dalje, u punu toplifikaciju svih objekata jer je to u interesu svih nas.
- Građani Tuzle nerijetko se žale na prljave gradske ulice, nedostatak kanti za smeće, ali i probleme nakon padavina. Pojedini dijelovi Grada, ceste i trotoari, nakon kiša su bukvalno potopljeni vodom zbog zapušenih šahtova, ali i loše nivelacije nakon asfaltiranja ulica što izaziva stvaranje dubokih bara neprohodnih za pješake. Koje je Vaše rješenje ovih problema? Može li se nešto više učiniti po pitanju sveukupne čistoće Grada?
Može – ne treba se Gradonačelnik o svemu pitati! Smatram da je potrebno prepustiti gradskim službama da rade svoj posao a da ne mora o svemu odlučivati Gradonačelnik ili davati odobrenje i na taj način faktički uticati na sve aspekte rada u Tuzli. Smatram da je potrebno reformisati rad i osigurati integritet rada gradskih službi, ustanova, preduzeća i drugih gradskih organa, kako bi se ubrzale procedure i ubrzalo rješavanje problema, bez potrebe da gradonačelnik o svemu prvu i zadnju riječ, pa i one između. Tako bi i nadležne službe ili javna gradska preduzeća bila autonomna i vođena od strane stručnih lica za rješavanje problema građana.
- Još jedan problem na koji se često žale građani je i sveprisutna „parking anarhija“. U Gradu se automobili parkiraju gdje ko hoće, često i na nevjerovatnim mjestima, a sve većinom prolazi bez adekvatne sankcije nesavjesnih vozača. Kako regulisati ovo pitanje? Šta po Vama treba učiniti pa da gradski trotoari postanu prohodni za pješake, ali i da se spriječi parkiranje po zelenim površinama i uopšteno pozicijama gdje automobilima nije mjesto da se parkiraju?
Izgradnjom podzemnih ili više spratnih garaža smatram da bi riješili problem parkinga u Gradu. Istina, sve više je vozila i na to ne možemo uticati, ali Grad mora poduzimati neophodne mjere i adaptirati se na nove okolnosti povećanog stanja vozila. U svom Planu djelovanja, pod tačkom 80. i 82. naveo sam da ću inicirati javni poziv građevinskim i ostalim firmama za natkrivanje rijeke Jale, iz finansijskih sredstava firmi, uz omogućavanje istim da natkrivene prostore firme pretvore u javne parking površine, a naplata bi adekvatnim dijelom bila prihod firmi koje su izvršile natkrivanje dijela rijeke Jale o svom trošku. Besplatni parkinzi moraju biti pored UKC tuzla, Doma zdravlja… kada mogu tržni centri omogućiti besplatne parkinge mora i Grad, naravno uz učešće ZTK i ostalih institucija koje takođe imaju interes i obavezu.
- Ono što je u posljednje vrijeme uočljivo je i da se često nakon radova na ulicama Tuzle, lokacije gdje su se kopali kanali i vršili popravci infrastrukture, ostavljaju nesređeni. Mjesto završenih radova ostavlja se duži vremenski period zatrpano zemljom, neasfaltirano, ne vraća se u prvobitno stanje, što je uočljivo na više lokacija u Gradu. Iste stvari se dešavaju na kolovozima i trotoarima, pa se građani nerijetko žale da se krateri i rupe po cestama ne saniraju ili barem vraćaju u prvobitno stanje. Šta mislite o ovom problemu i koje je Vaše rješenje za isti?
Gradonačelnik mora imati domaćinsku politiku prema Gradu. Kao kada u Vašem domu pukne cijev za vodu, pa pristupite zatvaranju ventila i sanaciji, tako i kada se u Gradu (koji je dom nas svih) desi neko oštećenje treba odmah pristupiti sanaciji istog. U svom Planu djelovanja, pod tačkom 24. predvidio sam uvođenje nulte tolerancije na opasna oštećenja kolovoza. Iskopane kolovozne trake, duboke rupe na cesti te nekvalitetan asfalt koji za posljedicu ima valovite kolovozne trake, utječe nepovoljno na sigurnost vozača i pješaka, naročito u periodima padavina. Stoga ću odmah započeti saradnju sa savjetima mjesnih zajednica u smislu obavještavanja službi Grada o nastalim oštećenjima, a kako bi ista bila evidentirana i sanirana što prije. Obaveza sanacije kolovoznih oštećenja će postojati i zimi, te ću zatražiti i insistirati na nabave mašine za zimsko popravljanje kolovoznih oštećenja.
Inicirao bih prebacivanje nadležnosti sanacije kolovoznih oštećenja na JP Saobraćaj i komunikacije koje bi imala zadatak zaprimanja informacija o oštećenjima i hitne sanacije istih, uz obavezu redovitog izvještavanja gradonačelnika i Gradskog vijeća o svom radu.
- Tuzla je nekada bio najsportskiji grad u bivšoj državi, no sada je daleko od toga. Sportski kolektivi tavore u bh. ligama, bez osvojenih trofeja i titula. Građani Tuzle su oduvijek bili sportski nastrojeni, no čini se kako do sada i nisu imali previše razloga za radost. Na koji način unaprijediti tuzlanski sport? Imate li strategiju kako riješiti ovaj veliki problem? Većina klubova u Gradu su udruženja građana koji zavise isključivo od gradskog Budžeta, no postoji li način kako da ih se rangira u skladu sa njihovim uspjesima, tradicijom i budućim planovima. Šta učiniti pa da Tuzla napokon dobije snažne i stabilne sportske kolektive u kojima će stasavati nove bh. sportske zvijezde?
O stanju sporta u Tuzli dovoljno govori činjenica da nemamo adekvatan sportski bazen za naše plivače, iako naši klubovi imaju iza sebe dugu i bogatu historiju. Grad ne podstiče i ne njeguje sportski duh, a on se uspjevao zadržati najviše voljom građana koji su sami i bez adekvatne podrške izgrađivali naše uspješne sportiste. Sportska kultura počinje od djetinjstva, od aktivnosti na otvorenom, zbog čega sam stava da se za početak trebaju opremiti i izgraditi dječiji parkovi i igrališta. Sport se gradi i u kasnijoj mladosti, te sam zbog toga predložio osnivanje mjesta za mlade, mjesta koje bi sadržavala prostorije za igru, učenje, sport i naučna istraživanja, a u cilju osiguranja sigurnog ambijenta u kojem se djeca i mladi mogu razvijati u fizičkom i intelektualnom smislu i boraviti kada to žele. Uz dobre preduslove za održavanje sportskog duha, kako sam ih ranije naveo, dolazimo i do sportskih klubova kojima se mora dati podrška. S obzirom na važnost sporta tražio bih da se iz budžeta Grada izdvoje finansijska sredstva za sportske klubove u Tuzli, a koja bi po svojoj naravi subvencionisala članstvo djece i mladih u navedenim klubovima, a u cilju omogućavanja inkluzije većeg stepena mladih u sportske aktivnosti, neovisno o finansijskim mogućnostima njihovih porodica. Na taj način klubovi bi bili motivisani tražiti nove članove, a istovremeno bi imali privući veći broj članova mogućnosti ponude niže cijene svojih usluga zbog subvencija koje bi pokrile dio troškova.
- Jeste li zadovoljni radom gradske administracije i gradskih ustanova i preduzeća. Kakav je Vaš stav po tom pitanju? Da li je gradska administracija efikasna, preglomazna, da li treba da se prestruktuira i na koji način biste Vi to izveli? Treba li šta mijenjati kada je u pitanju ovaj segment funkcionisanja Grada?
Mora se ukinuti odluka da gradonačelnik kada god hoće samostalno odlučuje o raspoređivanju službenika, što je svojevrsni svakodnevni potpuno nepotrebni brutalni mobing kako bi se spriječilo bilo kakvo suprotstavljanje privatizaciji Gradske uprave od strane gradonačelnika i političke stranke koju zastupa. Službenici se moraju osloboditi tog pritiska kako bi stručno i zakonito rješavali obaveze, a što će rezultirati normalnim protokom posla i informacija. Gradska uprava će ući u digitalizaciju određenih servisa građanima, kako bi se redovi smanjili, procedure ubrzale, određeni upravni postupci moraju se pojednostaviti, a sve je to moguće kada imate gradonačelnika koji ne traži svoj interes u svemu ili bilo čemu. Gradske službe moraju biti samostalne u svom radu zbog činjenice da njihovi službenici posjeduju neophodne kvalifikacije i znanja za rješavanje predmeta njihovog rada, pa kao takve ne trebaju biti podložne uplitanju gradonačelnika u svoj rad. Funkcija gradonačelnika treba se svesti na protokolarnu funkciju, čime će se spriječiti mogućnosti da konačne odluke ovise od volje gradonačelnika. Na taj način će biti riješen politički pritisak na gradske službe i one će efikasnije vršiti svoje zadatke.
- U slučaju da postanete novi gradonačelnik Tuzle, imate li već sada iza sebe tim ljudi koji će Vam pomoći u radu? Koga ćete okupiti oko sebe kada postanete prvi čovjek Tuzle? Koje će biti glavne reference da bi neko postao član Vašeg tima: stručnost, iskustvo, stranačka pripadnost, rodbinska povezanost ili…?
Moj tim su službe grada i ljudi koji rade u njima. Samoinicijativne izmjene pomoćnika gradonačelnika neće biti vršene, te će postojeći službenici nastaviti rad na svojim radnim mjestima uz garantiranje autonomije u radu bez političkih pritisaka. Proces smanjenja gradske administracije će biti vršen u skladu sa zakonskim odredbama o penzionisanju i preraspodjeli radnih mjesta uz saglasnost službenika. Vjerujem da kada svi budu radili poslove iz svojih zaduženja, bez bojazni i odvlačenja pažnje sa rada na brigu o radnom mjestu, tada možemo stvoriti efikasan radni ambijent i posvetiti se pomoći građanima. Od svih svojih saradnika uvijek sam zahtjevao znanje, rad, disciplinu i odgovornost, tako očekujem i od budućih saradnika u gradskim službama.
- Prigradske mjesne zajednice nerijetko se žale na probleme sa infrastrukturom (loši putevi, slaba rasvjeta, vodosnabdijevanje, grijanje…). Na koji način se mislite izboriti sa ovim problemom koji muči mnoge naše sugrađane, a koji ne žive u užem gradskom jezgru?
Saradnja sa savjetima mjesnih zajednica u smislu obavještavanja službi Grada smatram da će dati rezultata po ovom pitanju. Međutim, isto tako smatram da bi uspostavljanje sedmičnog termina za otvorene razgovore sa građanima, uz preporuku prisustva medija, u cilju obezbjeđenja pune transparentnosti u slušanju zahtjeva građana dodatno osiguralo da se glas građana iz prigradskih mjesta čuje i po njemu djeluje. Redovni kontakt sa građanima će biti održavan i putem video linka, odnosno javljanja uživo, gdje će građani moći direktno komunicirati sa gradonačelnikom o problemima u svojoj životnoj sredini i davati prijedloge za unaprjeđenje Tuzle.
- Građani sve više imaju pritužbe na firmu koja se bavi gradskim i prigradskim saobraćajem. Kašnjenje autobusa, cijene karata, samo su neke od zamjerki građana na ovu firmu. Može li se i na koji način riješiti ovaj problem koji muči sve više naših sugrađana korisnika usluga gradskog i prigradskog prevoza?
Aktuelna vlast je privatizovala sva javna preduzeća, a kada sam zaprijetio krivičnim prijavama i natjerao ih na vraćanje u vlasništvo građana sada se hvale kako su oni spriječili privatizaciju, isto je i sa GIPS, kojeg nismo mogli iščupati iz tajkunizma. Na probleme koje navodite moglo se uticati sve dok GIPS nije prodat, sada kao Grad nismo u poziciji kakvu smo imali, da bi djelovali konkretno, a o načinima rješavanja problema sam mnogo govorio na sjednicama Gradskog vijeća i nema trenutnih rješenja. Međutim, GIPS saobraća na području Grada i stoga sa novim vlasnikom treba komunicirati i dogovarati modalitete za bolje uslove vožnji. U cilju jačanja ekonomskog i industrijskog tržišta u Tuzli, osigurati ću redovne termine u kojima će biti vršeni prijemi ali i obilasci privrednika i predstavnika realnog sektora, odnosno razgovori i savjetovanja sa istima radi osiguranja boljeg i sigurnijeg poslovanja u Tuzli, a to će se svakako odnositi i na prevoznike javnog saobraćaja. Naravno, Grad koji je i odgovorn za privatizaciju javnog saobraćajnog preduzeća može i mora subvencionirati dio cijene karte za penzionere, učenike…
- Osim prethodno navedenih tema, postoji li još nešto čemu ćete se posvetiti kada je funkcionisanje Grada u pitanju? Šta će biti Vaš prioritet po dolasku na funkciju gradonačelnika Tuzle?
Nema prvih poteza, kada sam nabrojao 150 mjera koje ću poduzeti, prikazao preko 100 problema sa kojima žive građani na terenu u svim naseljima, a svakome je njegov problem najvažniji. Tuzla će biti slobodna, neće više biti privatizovan i zarobljen Grad! Kao preduslov za realizaciju mjera iz Plana djelovanja odmah ću osigurati slobodu rada gradskim službenicima kroz uspostavljanje sistema rada bez političkih i drugih pritisaka. Uz potpuno otvaranje gradonačelnika i Gradske uprave prema građanima zajedno ćemo rješavati probleme, pa i putem uspostavljanjem online platforme za prijavu problema koja će zaista biti u funkciji, uspostavljanje otvorenih sredstava komunikacije i vremena za susret za građanima. Tuzla će biti primjer humane vlasti cijeloj Bosni i Hercegovini.
J. Jeremić