BH Pošta ponovo upozorava građane: Ne nasjedajte na lažne poruke o neuspjeloj dostavi pošiljki
Pojava cyber napada u kojem lica pokušavaju prevariti pojedince da otkriju osjetljive informacije, poput korisničkih imena, lozinki, brojeva kreditnih kartica ili drugih ličnih podataka (tzv. phishing) je problem sa kojim se naši građani susreću u sve većem broju i koji je u zadnje vrijeme kod nas intenziviran proliferacijom web shoppinga, navode iz BH Pošte.
Napadači se obično predstavljaju kao legitimne, pouzdane institucije – poput banaka, državnih agencija ili kompanija – kako bi stvorili osjećaj hitnosti i potaknuli žrtve da brzo reaguju, bez detaljnog pregleda poruke. Phishing napadi su izuzetno efikasni jer iskorištavaju sklonost povjerenju u poznate brendove ili institucije, a kod nas su i dalje relativno nova pojava.
BH Pošta je, kao poštanski operater, zajedno sa bankama i e-shop platformama u samom vrhu liste najranjivijih pravnih subjekata u smislu zloupotrebe imena i loga sa ciljem obmane i pridobijanja podataka njihovih korisnika.
“Svjesni potencijalnog rizika, prijetnju smo identificirali u ranoj fazi i promptno poduzeli aktivnosti na ograničavanju i ublažavanju potencijalne štete za građane i kompaniju. Njih provodimo u kontinuitetu, intenzivirano od 2022. godine”, ističu iz BH Pošte.
Aktivnosti, među ostalim, obuhvataju provjeru sigurnosti sistema i podataka korisnika, a iz BH Pošte ističu da kao dio njihove posvećenosti poboljšanju sigurnosti, provode detaljan pregled njihovih sistema, sigurnosne tehnologije i informišu zaposlenike o potencijalnim rizicima kako bi ostali ispred evoluirajućih prijetnji. Napominju da sistemi obrade podataka, web platforme i drugi kanali komunikacije BH Pošte nisu bili kompromitovani niti u jednom momentu te da svi pokušaji prevare dolaze putem lažnih linkova generisanih izvana.
Informisanje građana i podizanje svijesti
Kada je riječ o informisanju građana i podizanju svijesti o mogućnosti prevare, napominju da kontinuirano objavljuju upozorenja na web stranici i profilima BH Pošte na društvenim mrežama, u kojima apeluju na sve korisnike i građane da budu oprezni i ne ulaze u lažne poruke ili linkove u njima, da ne ostavljaju lične podatke i podatke o bankovim karticama jer oni mogu biti iskorišteni od trećih lica za kriminalne radnje i to uglavnom za krađu novca sa njihovih bankovnih računa ili za druge vrste zloupotreba ličnih podataka.
Osim toga, kako dodaju, u medijima su više puta objavili istu vrstu upozorenja, a sve u cilju da što veći broj građana bude informisan o navedenim zloupotrebama kako ne bi postali žrtve internet prevara.
Saradnja s institucijama
Iz BH Pošte u saopćenju za javnost dodaju da od 2022. godine redovno prijavljuju pokušaje lažnog predstavljanja kao JP “BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo Federalnoj upravi policije i MUP-u Kantona Sarajevo sa zahtjevom za poduzimanje potrebnih koraka kako bi se spriječila eventualna šteta građanima i preduzeću “JP BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo. Također upućuju građane na smjernice za zaštitu od cyber kriminala na web stranici MUP-a Kantona Sarajevo (https://mup.ks.gov.ba/kampanja/zastitimo-se-od-cyber-kriminala).
“Pokušaji phishinga lažnim predstavljanjem trećih lica kao ˝JP BH POŠTA˝ d.o.o. Sarajevo se dešavaju u kontinuitetu, sa periodima pojačanog obima i intenziteta, u kojima zaprimimo veći broj upita korisnika. Tada se obično radi o novom vidu prevare ili o novom načinju stupanja u kontakt sa korisnicima. Posljednjih dana smo zaprimili veći broj upita vezanih za lažne SMS poruke u formi ˝obavijesti˝ o dospijeću pošiljke gdje se traže podaci o adresi, kako bi se navodna pošiljka ˝mogla isporučiti˝ gdje se vidi da lica koja najvjerovatnije pokušavaju zloupotrebiti bankovne podatke korisnika, koriste oficijelni naziv i logo ˝JP BH POŠTA˝ d.o.o. Sarajevo, kako bi izgledalo da je način na koji se vrše prevare i otuđenja legitiman način poslovanja ˝JP BH POŠTA˝ d.o.o. Sarajevo. Ovaj tip pokušaja prevare je zabilježen u većem intenzitetu i protekle godine, u istom periodu”, navode iz BH Pošte.
Drugi najčešći vid pokušaja prevare, kako dodaju, jesu lažni oglasi u kojima se nude “nepotraženi i izgubljeni paketi” na prodaju. Ovi oglasi uglavnom targetiraju korisnike društvenih mreža i mogu se javljati manjom ili većom frekvencijom na različitim pozicijama unutar Facebook, Instagram i TikTok platformi.
“Molimo građane da uvijek prijave ove oglase kao lažne, putem opcije koju ove platforme nude. Pored ovih, zabilježili smo i pokušaje prevare direktnim kontaktom korisnika web platformi za kupoprodaju te pozivom na prijavu za ˝novčane grantove˝, ˝državne subvencije˝ putem direktnih poruka na društvenim mrežama. Zajedničko za sve ove vidove pokušaja prevare jeste da se lica lažno predstavljaju kao ˝JP BH POŠTA˝ d.o.o. Sarajevo i da će u jednom momentu tražiti lične podatke građana, najčešće ime, prezime i broj bankovne kartice, uz krinku da se obavlja neki vid potrebne novčane transakcije (plaćanje dostave, dopuna podataka itd.). Nakon ovoga obično slijedi pokušaj krađe novca sa bankovnog računa. U tim slučajevima, potrebno je hitno se obratiti banci, koja je izdala karticu, kako bi oni pomogli u sprječavanju daljnje zloupotrebe bankovnih računa”, ističu iz BH Pošte.
Apelovali su još jednom na građane da budu na oprezu i da ne otvaraju lažne poruke ili linkove u njima, te zamolili da budu svjesni mogućih prevara putem interneta. Ukoliko dobiju ovakvu poruku, prije bilo kakvog njenog otvaranja, mogu kontaktirati BH Poštu za pravovremenu informaciju, a kako ne bi napravili grešku i dali svoje lične i bankovne podatke.
“Ponovo naglašavamo da BH Pošta ne traži svojim korisnicima lične podatke u smislu broja bankovne kartice i druge sigurnosne lične podatke niti BH Pošta svojim korisnicima šalje ovakve vrste poruka. Sve pokušaje prevara i zloupotreba podataka građani mogu prijaviti na oficijelne Facebook i Instagram profile BH Pošte, te na e-mail: info@posta.ba ili da se obrate policiji”, saopćeno je iz JP BH Pošta.
FENA