Prodaja novih limuzina u BiH pala za 10 odsto
U 2020. godini broj prodatih novih automobila u BiH manji je za 10,1% u odnosu na 2019. godinu, podaci su BIHMAK-a.
“Kada je riječ o novim automobilima, pad njihove prodaje bilježi se još od 2011. godine pa sve do danas. Zbog ekonomske situacije uzrokovane pandemijom tokom protekle godine registrovan je značajno manji broj prodatih novih vozila”, navode u BIHAMK-u.
Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima, ističe za “Nezavisne” da je mnogo razloga zašto je i u 2020. godini zabilježen pad prodaje novih automobila.
“Negativan uticaj na tržište automobila uzrokovan je pojavom pandemije kovid-19, jer je imala negativan psihološki efekat na potencijalne kupce automobila u BiH. Takođe, tokom marta i aprila 2020. godine ovlašteni saloni i servisi su bili zaključani odlukama i preporukama kriznih štabova FBiH i RS. Stoga je umanjena aktivnost u radu ovlaštenih trgovaca”, navodi Muratović.
Dodaje da je turističko-ugostiteljski sektor značajno pogođen pandemijom kovid-19, što je umnogome uticalo na smanjenu aktivnost rentakar kompanija, koje su odložile nabavku novih automobila za 2020. godinu potrebnih za servisiranje turista koji posjećuju BiH.
“Takođe, usporen rad fabrika u proizvodnji automobila, transportnih i usluga logistike uticao je na smanjenje prodaje, jer je svaka fabrika u prosjeku bila zatvorena otprilike 30 dana zbog povećanog broja zaraženih radnika”, kaže Muratović.
S druge strane, tokom 2019. godine trend značajnog povećanja uvezenih polovnih vozila je zaustavljen, dok je tokom prošle godine, uprkos globalnoj pandemiji, nastavljen umjereni rast broja uvezenih polovnih vozila.
Željko Vasilić iz Auto-salona “Braća Đukić” ističe da je prošle godine bilo uvoza, ali i da je bila manja prodaja nego ranijih godina, jer su ljudi bili u grču i strahu zbog pandemije.
“Uvoz vozila sa Zapada bio je otežan zbog zatvorenih granica i zbog otežanog i usporenog transporta, ali najveći problem je bio taj što nije bilo prodaje. Kad se desio prvi val u martu, prodaja je tada sasvim stala. Tokom jula i avgusta je krenula prodaja, da bi ponov stala tokom drugog vala i to je trajalo sve do kraja prošle godine. Početkom ove godine prodaja je krenula sasvim dobro, jer ljudi više ni ne obraćaju pažnju na koronu”, ističe Vasilić.
U BIHAMK-u navode da su ekonomska kriza i uvođenje novih propisa o uvozu drumskih motornih vozila (ukidanjem starosne granice prilikom uvoza vozila), tačnije uvođenjem propisa o homologaciji vozila, umnogome uticali na starosnu strukturu voznog parka u BiH. Shodno tome, od 2011. do 2020. godine u Bosnu i Hercegovinu, prema podacima BIHAMK-a, uvezeno je 669.629 polovnih motornih vozila, što čini 60,4% ukupnog voznog parka u BiH.
Podsjećaju da je donošenje odluke Ministarstva komunikacija i transporta BiH o minimumu standarda prilikom uvoza vozila, kojom je od 1. juna 2019. godine zabranjen uvoz polovnih automobila s motorom Euro 4 i novih automobila s motorom Euro 5, uticalo na broj uvezenih vozila.