Zašto je potrebno čistiti motor i na šta obratiti pažnju?

Često vlasnici vozila pretjeraju s aditivima u gorivu s ciljem što bržeg procesa čišćenja, a to je slično kao kada preskočimo terapiju pa onda nepotrebno uzmemo višestruku dozu lijeka odjedanput, prenosi RevijaHAK.

Čišćenje motora je važna tema jer se u njemu tokom rada takođe skupljaju određene nečistoće, koje treba maknuti.

HAK-ov saradnik za tehničku podršku Marin Morava piše o tom procesu. Unutrašnja čišćenja koja će očistiti motor putem aditiva u gorivu ili putem usisa motora često zvuče dobro i najpovoljnije kako biste izbjegli veća rasklapanja motora te uštedjeli, ali takve radnje najčešće kratkotrajno rješavaju simptome. Uzrok, međutim, ostaje.

Idemo redom, šta je s pranjem motora izvana? Ono se provodi u sljedećim slučajevima:

  • Isključivo prije potrebe za popravkom propusnog mjesta koje je zauljeno ili namočeno propuštanjem goriva, a prethodno je poznat uzrok propuštanja
  • Nakon popravke kako bi se odmastilo lokalno područje na motoru koje je bilo zauljeno i kako bismo provjerili je li popravka uspješno zatvorio mjesto propuštanja

Kada nije potrebno prati motor izvana i koji su problem česti:

  • Nije uvijek potrebno prati motor ako je neka regija minimalno zamašćena te ako vozilo ne ostavlja lokvice ulja ili sadržaje propuštanja na podnoj zaštiti motora. Odnosno, ne zamašćuje neke gumene dijelove u blizini propuštanja (rashladna crijeva motora). Prema tome, uvijek se potrebno savjetovati sa servisom jer moguće je da nije potrebno prati motor
  • Određeni odmašćivači traže ispravno razrjeđivanje s vodom kako sredstvo ne bi nagrizalo metalne dijelove i brtve motora. Uz neadekvatno miješanje sredstva često se nepotrebno pošpricaju i rotirajući dijelovi na remenskom sistemu. Takođe, odmaste se ležajevi napinjača remena alternatora i drugih rotirajućih dijelova što često vodi ubrzanim kvarovima ležajeva nakon pranja
  • Nakon definisanog vremena zadržavanja odmašćivača na poprskanim površinama potrebno je temeljno ispiranje zagrijanom vodom s visokotlačnim peračem pa je potrebno poznavanje komponenti u motornom prostoru i prethodnu pripremu s pokrovima od najlon vrećica preko određenih elektronskih komponenti jer prodiranje vode u utične spojeve i elektroniku nikad ne daje dobar rezultat. Voda i elektronika nisu najbolji prijatelji
  • Mlaznica na visokotlačnom peraču ne smije biti podešena s tačkasto koncentrisanim mlazom vode kako ne bi probušili gumena crijeva već je poželjno da je trouglasto proširen mlaz koji je udaljen od 15-30 cm od površine koju ispiremo, a kontaktna širina mlaza vode da je 7-15 cm
  • Takođe, kanalizacijski otvor mora biti prilagođen sa separatorom za prihvat masnoće kako bi za okolinu bila prihvatljiva ova radnja. Motor je dobro nakon pranja temeljno izduvati i osušiti prije pokretanja, odnosno zatvaranja motornog prostora. Ovu radnju zbog svega navedenog najčešće izvodi servis i tehničko osoblje servisa. U suprotnom može doći do većih oštećenja na motoru i elektronici vozila te nemogućnosti pokretanja motora nakon čišćenja.

Čišćenja naslaga ugljenika u motoru u usisu motora i izduvnom sistemu vozila pomoću goriva ili nekim drugim metodama:

  • Priča je uvijek slična prije kupovine bilo kojeg preparata ili lijeka potrebno se savjetovati s ljekarom kako bi dobili savjete ili recept te kako bismo ispravno odredili adekvatno doziranje kako ne bi došlo do nuspojava. Slično je s našim vozilom, potrebno je prethodno uključiti struku ili kontaktirati zastupnika koji prodaje sredstvo za koje nam nije jasno kako ga primijeniti i može li se uopšte primijeniti za vaše vozilo
  • Često vlasnici vozila pretjeraju s aditivima u gorivu u cilju što bržeg procesa čišćenja, a to je slično kao kada preskočimo terapiju pa onda nepotrebno uzmemo dvostruku (ili višestruku) dozu lijeka odjedanput. Praksa bilježi primjere kada to ne završava dobro. Na primjer, zbog previsokih koncentracija aditiva kod čistača izduva modernih vozila (DPF-a) može doći do pregrijavanja, ali i topljenja metalnih dijelova. Sve to zbog razvijanja previsokih temperatura u motoru koja nastaje zbog previsoke koncentracije aditiva u gorivu (ako je takav tip aditiva)
  • Niz je hemijski različitih sredstava i aparata te opreme koji se primjenjuju za unutarnje čišćenje motora na određene tipove naslaga. Najčešće ista mogu biti samo dobra kao prevencija da ne dođe do nekog od problema, a ne kao sredstvo koje će riješiti nastali problem ili kvar na vozilu
  • Ako je vaše vozilo u garanciji nema potrebe za različitim dodacima ulju ili gorivu jer otvorena je mogućnost gubitka pokrića garancije od proizvođača na određene komponente motora. Često proizvođači ne dozvoljavaju upotrebe čistača motora ili izvođenja određenih čišćenja na motoru za vrijeme rada motora bez potrebe za otvaranjem motora. Prema tome ako sami kupujete neki od aditiva obavezno čuvajte račune, kao i za gorivo, te koristite aditive kojima su jasno deklarisani na hrvatskom jeziku namjena, primjena, doziranje, rukovanje, upotreba zaštitnih sredstava, zbrinjavanje i odlaganje nakon upotrebe. Takođe, preporuka je kupovati one sa zaštitnim čepom kako ih ne bi otvarala djeca
  • Aditivi za čišćenje mogu biti dobra prevencija za starije motore uz preporuku nešto ranije zamjene filtera ulja, od 8.000 do 12.000 km kako bi se smanjilo parenje ulja u usis motora. Starenjem ulja povećava se njegovo parenje koje djeluje kao ljepilo u kombinaciji s izduvnim gasovima. Oni sadrže čestice čađe koje je propustio recirkulirajući ventil iz ispuha natrag u usis

Uglavnom, uvijek vrijedi ona stara, ko maže taj vozi, a vozilo je potrebno cca nakon svakih 500 km provesti na otvorenom putu 10 min. Treba dobro zagrijati motor, voziti s malo povišenim obrtajima motora te brzinom vozila u skladu sa saobraćajnom regulacijom kako bi se određene nečistoće očistile. Često možemo motor uporediti sa zatvorenim kaminom u kojem bi ložili vatru i ugasili svakih 10 minuta. Tako će stalno njegovi dijelovi biti crni, a ložište će biti puno ugljenika.

(Revija HAK)