Strožije kaznene odredbe za nesavjesne vozače i pješake

Strožije kaznene odredbe za nesavjesne vozače i  pješake

Posljednjih godina susrećemo se sa nemilom situacijom, sve većim brojem saobraćajnih nesreća, smrtnih stradanja i gašenja mladih života. Pitanje je hoće li ove nove odredbe probuditi svijest kod nesavjesnih vozača i pješaka kao učesnika u saobraćaju? Čitajući i slušajući o tome šta nas čeka, ako odskačemo od pravila učešća u saobraćaju, vjerujemo da će barem u maloj mjeri utjecati na pažnju i poštivanje pravila vožnje. Za nadati se da će ovo biti prekretnica za pojačanu sigurnost svih nas.

Nedavno je na snagu stupila provedba izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti u saobraćaju. Za pojedine prekršaje, sankcije se kreću od 1.000 do 5.000 KM i uvedena je zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom šest mjeseci. Uprava policije MUP-a TK, kao prioritet u 2017. godini odredila je sigurnost saobraćaja, obzirom da iz godine u godinu broj poginulih i povrijeđenih u saobraćajnim nesrećama u Tuzlanskom kantonu raste.

Izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH propisane su strožije novčane kazne za određene prekršaje u odnosu na prethodni zakon. Kazne za nevezivanje sigurnosnog pojasa i korištenje mobitela u vožnji  kreću se od 100 do 300 KM. Pojačane kazne su i za vožnju djeteta, mlađeg od 12 godina na prednjem sjedištu.

Izudin Šarić, glasnogovornik Ministarstva unutrašnjih poslova TK

Dosadašnja kazna za nevezivanje pojasa u vožnji je bila 40 KM. Sada se one kreću od 100 do 300 KM. Noviteti su da će se kažnjavati pješaci koji koriste obje slušalice sa mobitelom i kreću se pješačkom stazom ili pješačkim prelazom. Kazne su povećane i za prekoračenja brzine. Do sada je to bilo preko 50 km/h. Sada će se kažnjavati prekoračenja preko 30 km/h, u iznosu 100 do 300 KM, ističe dr. sci. Izudin Šarić, glasnogovornik Ministarstva unutrašnjih poslova.

Još jedna od stvari na koju posebno treba obratitipažnju  su biciklisti kao učesnici u sabraćaju. Prema riječima glasnogovornika MUP-a TK, oni su dužni nositi florescentne prsluke i kacige na glavi.

Ovim Zakonom su povećane i kazne za lica koja upravljaju motornim vozilom pod utjecajem alkohola i one koji voze bez položenog vozačkog ispita, kao i lica čija je registracija istekla duže od 30 dana, kazao je  Šarić, te dodaje:

Ovim Zakonom se želi preventivno djelovati na učesnike u saobraćaju, zato su predviđene kazne od najniže kazne od 100 KM. Međutim za lica koji budu višestruci povratnici u vršenju prekršaja u saobraćaju, izricat će se ove drastične kazne i sigurno da će službenici MUP-a TK prema onim vozačima koji budu nesavjesni izricati maksimalne kazne. Jednostavno, ovim Zakonom želimo djelovati preventivno da se broj saobraćajnih nezgoda i samim tim stradalih i poginulih lica u njima smanji.

 Iz MUP-a ističu da će adekvatnom primjenom ovog Zakona, podići kulturu i svijest kod učesnika u saobraćaju. Osnovni razloga je što veća sigurnost ostalih putnika i pješaka. Nerijetko su se susretali i sa situacijama da prekršioci ne plaćaju kazne, uprkos mogućnosti oduzimanja vozila ili vozačke na neki period. Nadaju se da će sa rigoroznijim kaznama biti sve manje takvih situacija.

Ševal Kovačević, inženjer saobraćaja i ovlašteni sudski vještak za saobraćaj, podržava odredbe koje se odnose na bezobzirno ponašanje u saobraćaju poput prekoračenja brzine, prolaska na crveno svjetlo i dvostruko prekoračenu brzinu.

Ševal Kovačević, stalni sudski vještak saobraćajne struke

U skladu sa prilikama i ponašanjima, mijenjaju se i Zakoni. Tako i ovaj. Poražavajći podatak je sve veći broj saobraćajnih nesreća. Karakteristični za ovaj period su povratnici u prekršaju, koji su sebi uzeli za pravo da ne plaćaju kazne.  Moralo se nešto uraditi po tom pitanju, ističe Kovačević.

On pojašnjava da su i one kazne kojima su i do sada kažnjavani prekršioci u saobraćaju  znatno povećane, te iskazuje nadu da će to u nekoj mjeri utjecati na svijest učesnika u saobraćaju.

Kovačević ističe da postoji mogućnost da se razmotre visine kazni za nevezivanje pojasa, upotrebu mobitela, jer su, prema njegovom mišljenju, poprilično rigorozne za materijalne mogućnosti građana.

Ostale kaznene odredbe su u suštini primjerene. Ostaje ono, kako sprovoditi ovakvu kaznenu politiku. Ukoliko ovaj Zakon bude pogodio sve učesnike u saobraćaju na pravedan način, sa jednakim tretmanom za sve, onda možemo reći da će imati svoju svrhu, naglašava Kovačević.

On se nada da neće doći do situacije da samo oni vozači koji moraju registrovati auto ili produžiti vozačku dozvolu moraju plaćati kazne za bilo kakav saobraćajni prekršaj.

Mora se naći način da i oni koji konstantno prave prekršaje budu procesuirani, dodaje Kovačević.

Saobraćajni sudski tumač Kovačević ističe da bi ovaj Zakon trebao pratiti i niz drugih. Prije svega, Zakon o oduzimanju imovine stečene krivičnim djelom (preinaka brojeva, zloupotreba vozila u carinskom postupku…). Zakonom bi, kako ističe Kovačević, trebalo regulisati i oduzimanje opasnih sredstava, koji izazivaju opću opasnost.

Treba napraviti jednu lepezu propisa i prekršajnih sankcija, u zavisnosti od onog što su uradili (koji je vid krivičnog djela), da bi se sankcije mogle i izvršiti. Kada to budemo imali i kad Zakon bude zaštićen od korupcije, kad’ se ne budu jednima na licu mjesta izricale kazne, a drugima opraštale, onda će biti kako treba, naglašava Kovačević.

Kovačević ističe da je najveća odgovornost na policijskim upravama,  rukovodstvu i inspekcijama. Oni su ti koji moraju pratiti rad svojih službenika i korektnost provedbe i izricanja kazni uopšte.

Obzirom da je navedenim zakonom obuhvaćen veći broj izmjena, u nastavku teksta donosimo samo najznačajnije izmjene koje se uglavnom odnose na znatno veći iznos novčanih kazni za prekršaje:

– Korištenje mobilnog telefona ili drugih audio i video uređaja- 100-300 KM

– Korištenje mobilnog telefona i nošenje slušalica na oba uha

  1. Biciklista i ostali vozači vozila na dva točka – 40,00 KM
    b. Pješak – 40,00 KM

– Nevezivanje sigurnosnog pojasa za vozača i sve putnike u vozilu – 100-300 KM

– Prevoz djeteta mlađeg od 12 godina na prednjem sjedištu – 400-1000 KM

– Prekoračenje brzine:
a. Preko 30 km/h – 400-1000 KM
b. Od 20 – 30 km/h – 100-300 KM
c. Od 10- 20 km/h – 50 KM

– Vožnja pod utjecajem alkohola
a. Preko 1,5 g/kg – 400-1000 KM (+ zadržavanje u policijskoj stanici do otrežnjenja najduže 12 sati)
b. Preko 0,8 – 1,5 g/kg – 100 -300 KM
c. Preko 0,3 – 0,8 g/kg – 50-250 KM
d. Do 0,3 g/kg – 50,00 KM

– Ukoliko vozač odbije da se podvrgne testiranju na alkohol ili drogu 400-100 KM

– Vožnja bez položenog vozačkog ispita 400 – 1000 KM

– Vožnja neregistrovanog vozila – 400 – 1000 KM

– Naglo pokretanje vozila iz mjesta uz buku i škripu – 50-250 KM

                                                                 Mubina Biščić